Υακίνθεια 2000 – Ο Ερωτόκριτος

selida 12-13*
ΣEΛIΔA 4-5*
σελιδα 6-7*
selida 8-9*
selida 10-11*
selida 12-13*
selisa 14-15*


Τα "Υακίνθεια" του 2000 είναι αφιερωμένα στο μεγάλο αναγεννησιακό έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου "Ερωτόκριτος".

Οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν την Παρασκευή 30 Ιουνίου και ολοκληρώθηκαν τη Δευτέρα 3 Ιουλίου, ημέρα που γιορτάζεται ο Άγιος Υάκινθος, ο προστάτης των αισθημάτων και της νεότητας.

Αναλυτικότερα το πρόγραμμα των εκδηλώσεων διαμορφώθηκε ως εξής:

Την Παρασκευή 30 του μήνα, στις 9.00 το βράδυ, στην πλατεία των Ανωγείων παρουσιάστηκε "καραγκιόζης", στο έργο του Ευγένιου Σπαθάρη "Χαρίδημος", εμπνευσμένο από τον Ερωτόκριτο, σε αφήγηση του ηθοποιού Μιχάλη Αεράκη και κείμενα της Μαρκίτας Μιχαλοπούλου.

Στη συνέχεια η Μπάντα της Φλώρινας έφερε στ’ Ανώγεια τον ήχο της Μακεδονίας, με τα χάλκινα πνευστά του Φλώρου Φλωρίδη και των υπολοίπων μελών της μπάντας.
Γύρω στα μεσάνυχτα οι Κανταδόροι των Ανωγείων, ξεκινώντας από την πλατεία (όπου είχε στηθεί γλέντι με άφθονη ρακή) και ταξιδεύοντας προς τα σοκάκια του χωριού, ακολούθησαν τη μελωδική γραμμή του Ερωτόκριτου με λύρες και μαντολίνα, με σύμμαχο τη νύχτα και την ανωνυμία που προσφέρει. Όσες κοπέλες αισθάνονται τον εαυτό τους "Αρετούσα", μέσα στον ύπνο τους ένιωσαν το αρχαίο τραγούδι του Ερωτόκριτου. Είναι εκείνο το τραγούδι που έκανε την Αρετούσα να τον ερωτευθεί χωρίς να ξέρει ποιός είναι ο τραγουδιστής.
Λύρα, λαούτο και μαντολίνο έπαιξαν:
Νικηφόρος Αεράκης, Γιώργης Βρέντζος, Γιώργης Ξυλούρης, Κώστας Καλλέργης, Βασίλης Σταυρακάκης.
Τραγούδησαν οι:
Γυαλάφτης, Καρράς, Κάτσουλος, Λαμπίτσης, Μαυρομούστακος, Μίχαλος, Παγούρης, Πολογιαννιός, Σπαλάντζης και πολλοί άλλοι.

Το Σάββατο 1 Ιουλίου, στην πλατεία των Ανωγείων, ο ηθοποιός Μιχάλης Αεράκης απήγγειλε μέρη από τον Ερωτόκριτο με συνοδεία αναγεννησιακού οργάνου.

Στη συνέχεια ακολούθησε η κεντρική εισαγωγική ομιλία του Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιώργου Γιατρομανωλάκη με θέμα τον Ερωτόκριτο.

Το βράδυ στις 9.30, στο θέατρο ΝΙΚΟΣ ΞΥΛΟΥΡΗΣ, πραγματοποιήθηκε συναυλία με τους Συνήθεις Ύποπτους και την Emilia Ottaviano από το συγκρότημα Chetonia. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλάμβανε καινούρια αλλά και παλιότερα αγαπημένα τραγούδια του συγκροτήματος καθώς και πολλά τραγούδια από τα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας και πορτογαλέζικα παραδοσιακά φάντος.

Την Κυριακή 2 Ιουλίου στις 9.00 το πρωί, ξεκίνησε το διεθνές συνέδριο με θέμα τον “Ερωτόκριτο” που ήταν αφιερωμένο στον διαπρεπή πανεπιστημιακό, αρχαιολόγο και φιλόλογο Στυλιανό Αλεξίου.

Πρόεδρος του συνεδρίου ήταν ο Γιώργος Γραμματικάκης (Καθηγητής Αστροφυσικής του Πανεπιστημίου της Κρήτης), ο Αλέξης Πολίτης (Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης) και ομιλητές οι: Massimo Peri (Καθηγητής Πανεπιστημίου της Padova), Γιώργος Γιατρομανωλάκης (Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών), Στέλιος Κακλαμάνης (Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης), Γιώργης Καράτζης (λαϊκός ποιητής), Ερατοσθένης Καψωμένος (Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Νίκος Κούνδουρος (Σκηνοθέτης), Ορέστης Μανούσος (Καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης), Δημήτρης Μαρωνίτης (Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης), Γιάννης Μαυρομάτης (Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), Γιώργος Μοράρης (Φιλόλογος- ποιητής), Λίνα Νικολακοπούλου (στιχουργός), Μιχάλης Πιερής (Καθηγητής Πανεπιστημίου της Κύπρου), Βασίλης Σαμπατακάκης (Λέκτορας Σουηδικού Πανεπιστημίου στη Λούντ), Λευτέρης Χαρωνίτης (Σκηνοθέτης), Λίτσα Χατζοπούλου (Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης).

Το απόγευμα τελέστηκε εσπερινός στο Ναό του Αγίου Υακίνθου.
Οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν το βράδυ στο θέατρο του ΑΓΙΟΥ ΥΑΚΙΝΘΟΥ στον Ψηλορείτη, εις τόπον ιδιαιτέρας φυσικής καλλονής, επί των ακρωρειών της Ίδης, όπως αναφέρει ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος. Η Όλια Λαζαρίδου ερμήνευσε έναν θεατρικό μονόλογο σε κείμενο της Μάρως Βαμβουνάκη με τίτλο “Η Αρετούσα θέλει να χορέψει”.

Ακολούθησε συναυλία όπου έγινε η πρώτη παρουσίαση του έργου “Τέσσερις δρόμοι για τον Ερωτόκριτο”. Πρόκειται για ένα έργο που κυκλοφόρησε ταυτόχρονα εκείνες τις μέρες σε CD από τη ΛΥΡΑ. Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, ο Νίκος Ξυδάκης, ο Ψαραντώνης και ο Γιώργος Κουμεντάκης κατέθεσαν ο καθένας τη δική του μουσική άποψη για το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου. Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων διάλεξε να μελοποιήσει το ερωτικό μέρος του Ερωτόκριτου και της Αρετούσας ερμηνεύοντας ο ίδιος τα τραγούδια μαζί με τη Λιζέτα Καλημέρη. Η ενορχήστρωση και η απόδοση είναι του συγκροτήματος Ομαδική Απόδραση με τον Τάσο Μισυρλή στο βιολοντσέλο. Το μέρος του Νίκου Ξυδάκη είναι μία μουσική σύνθεση με θέμα τα πορτρέτα των αφεντόπουλων και των ρηγάδων από τα διάφορα μέρη της Ελλάδας που κονταροχτυπιούνται για ένα στεφάνι φτιαγμένο από τα χέρια της Αρετούσας.

Κύρια φωνή στη σύνθεση του Νίκου Ξυδάκη είναι ο Αλκίνοος Ιωαννίδης, σ’ ένα διάλογο με το συνθέτη. Ο Ψαραντώνης μελοποιεί και διηγείται την ιστορία του Κρητικού Χαρίδημου που σκοτώνει κατά λάθος την αγαπημένη του. Τραγουδά ο ίδιος και η Νίκη Ξυλούρη. Ο Γιώργος Κουμεντάκης συνθέτει τρία σύντομα μουσικά κομμάτια για τσέμπαλο, αντλώντας τα θέματά του από τη χλωρίδα και την πανίδα της Κρήτης, στοιχεία που συναντάμε στον Ερωτόκριτο. Το έργο “Τέσσερις δρόμοι για τον Ερωτόκριτο” παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ζωντανά στ’ Ανώγεια και συμμετείχαν όλοι οι συντελεστές του άλμπουμ.

Η βραδιά έκλεισε με μαντινάδες που έχει συνθέσει και τραγούδησε ο Αριστείδης Χαιρέτης με τη συνοδεία μαντολίνου, πάντα στο θέατρο του Αγίου Υακίνθου.

Οι εκδηλώσεις των Υακινθείων ολοκληρώθηκαν τη Δευτέρα 3 Ιουλίου. Το πρωί τελέστηκε λειτουργία στο Ναό του Αγίου Υακίνθου.

Στις 8.30 το βράδυ, έκλεισαν οι εκδηλώσεις στο θέατρο Νίκος Ξυλούρης με θεατρική παράσταση του νηπιαγωγείου Ροδομηλιά του Ηρακλείου με το έργο “Στην εποχή του Ερωτόκριτου”. Εξήντα μαθητές – ηθοποιοί ηλικίας 5 έως 6 χρόνων παρουσίασαν το έργο που είναι εμπνευσμένο από τον Ερωτόκριτο σε διασκευή της κας Όλγας Ανδρεαδάκη, με συνοδεία αναγεννησιακής μουσικής και φορώντας κουστούμια εποχής, όπως τους το δίδαξε η ίδια μαζί με τις εκπαιδευτικούς Ειρήνη Σπανάκη, Μαρία Ραμουντζάκη και Σοφία Λιακάκη.

Φέτος για πρώτη φορά τα Υακίνθεια πλησίασαν το στόχο τους, παραγγέλνοντας πρωτότυπα έργα σε αναγνωρισμένης αξίας καλλιτέχνες. Η παράσταση του Καραγκιόζη και ο θεατρικός μονόλογος της Μάρως Βαμβουνάκη είναι έργα που γράφτηκαν ειδικά για τα φετινά Υακίνθεια.